A keresőoptimalizálás nem az UX ellensége
A keresőoptimalizálás és a felhasználói élmény tervezésének közös célja van: a kívánt konverziók számának növelése. A keresőoptimalizálás (SEO), abban segít, hogy a felhasználók megtalálják weboldalunkat az internet számtalan ajánlata között, míg a felhasználói élmény tervezés (UX), abban, hogy a megnyitott oldalt használják is.
A két terület közötti „konfliktus” abból eredhet, hogy néhány eszközt közösen használnak. A legtöbb esetben ez nem jár valódi problémával, hiszen ugyanaz a jó az egyik és a másik oldalon is, például az oldal gyors betöltődése egyaránt szolgálja a SEO és az UX érdekeit is. A honlap szöveges tartalma ugyanakkor valós probléma forrása lehet. Ha két klasszikus hibát elkerülünk, akkor összhangba hozható a két szakterület. Az egyik leggyakoribb hiba a szöveges tartalom minősége és hossza, míg a másik a tartalom jellege. Megnézzük mind a kettőt közelebbről.
Minden szöveges tartalomnak jól értelmezhetőnek kell lennie és a helyesírási szabályok betartása akkor is célszerű, ha hibásan gépelt kulcsszavak is hozhatnak látogatókat. A keresőoptimalizálás sikeresebb hosszabb szövegekkel, amikben sok kapcsolódó kulcsszó is megjelenhet. Ez nem feltétlenül előnyös a felhasználói élmény szempontjából, hiszen hiába hoz sok organikus találatot egy hosszabb szöveg, ha aztán az oldalra érve azt senkinek nincs kedve elolvasni. A nyitóoldal legyen az UX játszótere és koncentráljon a látogató megtartására és konverzióra késztetésére, míg a webhely további részeinél a keresőoptimalizálás játszhat döntő szerepet.
A tartalomnak relevánsnak kell lennie. Nem önmagában a látogatók számának növelése a cél, hanem azon felhasználók megtalálása, akiknél van érdemi esély a konverzióra. Bármilyen vonzó is néhány kulcsszó, nem feltétlenül érdemes rá koncentrálni. A nem elég céltudatos keresőoptimalizálás olyan, mint ha pusztán jól hangzó, de termékünkhöz sehogy sem kapcsolódó domain címet választanánk vagy nem létező akcióról futtatnánk Google Ads kampányt. Ha valaki megnyitja az oldalt és azon nem azt találja, amire számít, akkor teljesen mindegy, hogy mennyire felhasználóbarát a kialakítása.
Mind a SEO-nak, mind az UX-nek számtalan fogása, trükkje és buktatója van. Ha most barátkozunk a fogalmakkal, akkor nyitásnak a SEOZseni összefoglalóját érdemes elolvasni, ami közérthetően és befogadható terjedelemben mutatja be a szakterületet.