A jóból is megárt a sok szokták hangoztatni, ez a sok alvásnál is így van. Ha észrevetted, hogy több mint 10 órára van szükséged, hogy kipihenten ébredj, akkor ez jele lehet annak, hogy egészségügyi problémád van. Különösen akkor jelezhet bajt, ha bárhol eltudnál aludni a nap folyamán. Azért fontos hogy ne vegyük félvárról a fáradtságot, mert megnehezítheti az életünket. A legtöbb ember az alvást nem veszi figyelembe, mivel a legtöbben úgy gondolják, hogy a sok munkától fáradtak. De ha ezt figyelmen kívül hagyjuk, akkor nem vesszük észre az eredeti problémát, amit szervi gondok is okozhatnak. Most megtudhatod, mi lehet a fáradtságod oka!

1. Aluszékonyság vagy Hypersomnia

A hypersomnia olyan állapot, melyben nappal növekszik meg az alvás igény. Valójában nappali álmosságot tapasztalhat, ami rontja a koncentrálóképességet és az életminőségét. Még akkor is álmos lehet, ha az ajánlottnál többet alszik, fáradtnak és kimerültnek érezheti magát. Ha ebben a betegségben szenved, még vezetés közben is elaludhat, ami balesetveszélyt okozhat, ezért fontos, hogy időben észrevegye a probléma forrását.

2. Depresszió

Ezt a betegséget a közöny, a rosszkedv, a pesszimista világlátás és a levertség mellett speciális alvászavar is jellemzi. Manapság, nem csak a felnőttek szenvednek álmatlanságban a depresszió miatt. A tinédzserek és gyerekek 1%-nak okoz problémát, mivel egyre több stressz és nehézség érinti a fiatalokat. Ha nem tud róla, hogy depresszióban szenved, az alváshiány lehet az első jele, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni.

3. Szív probléma

A szív probléma első jele lehet az alvásigény megnövekedése. Ide sorolhatjuk, nem csak az éjszakai, de a nappali álmosságot is. A reggel folyamán, fáradtnak és kimerültnek érezheti magát, annak ellenére, hogy több órát aludt az éjszaka. Az éjszakai műszakok megterhelhetik a szervezetet, növelik a stroke,szívinfarktus,szívritmuszavar, magas vérnyomás kialakulásának esélyét.

4. Pajzsmirigy elégtelen működése

A pajzsmirigy elégtelen működésének két formáját ismerhetjük: a túlmüködést vagy hyperthyreosist, az alulmüködést más néven hypothyreosist. A pajzsmirigy, egyre több embernél okoz problémát, mind a fiatalok és felnőttek körében. A pajzsmirigy, fontos szerepet játszik a szervezetünk megfelelő működésében. Ha felborul az egyensúly a szervezetünkben az a hormonokra is nagy hatással lehet. A pajzsmirigy túlműködés állhat a fáradtság mögött , ha nappali kimerültséget és az alvásigény megnövekedését tapasztaljuk. Ha nincs tudomása arról, hogy van betegsége, de az ajánlott óránál többet alszik, ellenőrizze a pajzsmirigy hormonjainak szintjét.

5. Vérszegénység

Mivel a vörösvértestek képződéséhez alapvető fontosságú alkotóelemünk a vas, hiánya esetén szervezetünk azonnal jelez. A vérszegénység tipikus tünete a fáradtság, erőtlenség és emiatt a sok alvásra való igény.A nők nagy százalékát érinti, és sokan nem is vesznek róla tudomást. A vashiány megelőzése érdekében, fontos hogy sok vas tartalmú ételt fogyasszunk. A vas megtalálható a májban, gránátalmában,kecsketejben,szilvában.

6. Évszakok

Az évszakok váltakozása nagy mértékben hatással van az emberi szervezetre. Ahogy a frontok, úgy az évszakok is fáradtságot és álmosságot okozhatnak. A téli időszakban, megnövekszik az alvásigény, depresszió kialakulása is gyakoribb ebben az időszakban. A tavaszi fáradtságot talán mindenki ismeri, sokan bágyadtak, aluszékonyak, az emberek fejfájásról, szédülésről, ingerlékenységről panaszkodnak. A fáradtságérzet kialakulásáért elsősorban,az „alvási hormon”, a melatonin és a „boldogsághormon”, a szerotonin szintjének szezonális ingadozása felelős.

7. Alvási apnoé

Az obstruktív alvási apnoé akkor fordul elő, amikor 10 másodpercre megszűnik a légzés, és ez éjszaka folyamán akár százszor is megtörténhet. A szünet befolyásolja az alvás mennyiségét és minőségét, a betegnek halálfélelme is lehet. Másnap, fáradtnak és kimerültnek érezhetjük magunkat, ha ezzel a problémával állunk szemben.

8. Daganatos megbetegedés

Nem minden esetben kell, a legrosszabbra gondolni, de ha kizártuk az eddig felmerülő betegségeket, akkor gondolhatunk a daganatos megbetegedésekre. Ha a megnövekedett alvásszükséglet mellett, azt is észrevesszük, hogy állandóan fáradtak, kimerültek vagyunk, fájdalmat érzünk, forduljunk orvoshoz! Érdemes egy alaposabb kivizsgálásnak alávetnünk magunkat. Jobb félni, mint megijedni!