Azzal mindenki, akinek autója van tisztában van, hogy az évszaknak megfelelelő, jó minőségű és állapotú gumiabroncs alapfeltétele a biztonságos közlekedésnek.

Az elmúlt években szerencsére egyre kevesebbszer hallhatjuk, hogy a felszerelt abroncsok hibájából,elöregedéséből, nem megfelelő kiválasztásából adódna baleset, de vajon meddig jó az általunk gondosan kiválasztott gumi? Hány évig használható egy garnitúra?

Ezekre a kérdésekre adunk most választ cikkünkben!

Rengetegen az “idei”, a “frissen gyártott” gumiabroncsokat keresik, annak ellenére, hogy azok nem számítanak gyorsan romló terméknek, alapvető tulajdonságaikat több éveken keresztül képesek anyagromlás és károsodás nélkül megőrizni.

Olyan gyakori kérdésekre is kiterjedő információt nyújt a Magyar Gumiabroncs Szövetség, minthogy honnan lehet tudni a gumik korát, meddig szabad őket használni és hogy mikor számítanak azok újnak.

Nézzük, mit érdemes, illetve kell tudni róluk:

– A gumi gyártási idejét az abroncson található, úgynevezett DOT szám jelzi.
A DOT betűjelekből és számokból álló kódsorozat, ennek az utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját.

Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet hivatott jelölni.

A kódsor többi tagjának is van jelentése, ám azok leginkább a szakemberek segítségére szolgálnak.

Mikor nem láthatunk DOT számot az abroncson?
-a gumiknak csak az egyik oldalán jelölik, így ha a belső oldalon helyezkedik el a kód, nem lehet leolvasni
-túlzottan régi
-esetleg ázsiai, silány minőségű gyártmány
-nem közúti, hanem speciális felhasználásra készült abroncs

A gumiipari szakemberek egyöntetűen azon a véleményen vannak, hogy az abroncsok élettartama max 10 év.

A gumiabroncsokat így 3 kategóriába érdemes sorolnunk:

-Frissen gyártott: 3 éves korig
-Új: 3-5 éves korig. A legfeljebb 5 éven át szakszerűen, megfelelő körülmények között tárolt abroncs minőségileg nem károsodik és nem veszít a felhasználhatóságából.
-Megfelelő: 5-10 év, ezek a legtöbbször ‘használt’-ként vásárolt abroncsok, amik már vesztettek újkori tulajdonságaikból, de még biztonságtechnikailag megfelelnek.

A 10 évesnél régebbi gumik használata biztonságtechnikai okokból nem ajánlott.

Furcsa lehet, hogy újnak hívunk valamit, ami 5 éves, pedig az!

Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki, ezek lelassítására azonban már rengeteg szert és adalékanyagot találtak fel a gyártók. Olyan anyagokat vegyítenek a gumiabroncsokba, melyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal végbe menő, az abroncs teljesítményét roncsoló kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a megfelelő körülmények közt tárolt, 5 éves abroncs is olyan, mint ha új lenne.

Ezért is nagyon fontos, hogy a használt gumikat ápoljuk és szakszerűen tároljuk, mert így sokkal inkább képesek vagyunk megőrizni azok eredeti tulajdonságait.

Amennyiben pedig gumicserén gondolkodik, mindenképpen tanulmányozza a DOT számozást, így nem érheti csalódás!

Hirdetés