A mai rohanó világunkban sokszor nincs időnk saját magunkra odafigyelni. A legtöbbször helyesen étkezni sincs idő, nemhogy még mozogni. A legnagyobb probléma, hogy annyi teendő mellett, mint amennyit ránk zúdít a 21. század és elvárásai, nincs idő magunkkal foglalkozni, és figyelni testünk jelzéseit. Nem is gondolnánk, de majdhogynem elsők között a székletünk az, ami megmutatja, hogy valami nincs rendben. Érdemes figyelni, és ha valami változás van, természetesen minél előbb orvoshoz fordulni.

A széklet egészséges színe alapvetően barna. Ezt természetesen nagyban befolyásolja, hogy mit eszünk.

1. Fehér

A fehér, szürkés vagy éppen agyszínű az epe hiányát jelenti. Előfordulhat, hogy a májjal vagy az epehólyaggal van probléma. A barna székleten fehér nyálka pedig Chron-betegségre utal.

2. Zöld

A zöld színt a klorofillben gazdag zöldségek, mint pl. brokkoli, spenót okozhatják. Ha pedig nem ettünk ilyen ételt a közelmúltban, akkor pedig azt jelenti, hogy túl gyorsan haladt végig rajtunk, és nem volt elég idő ahhoz, hogy elegendő bilirubint és epét kapjon.

3. Sárga

A sárga széklet általában az eltömődött epevezetékre utal,vagy a zsírszegény étkezésre. Utalhat még hasnyálmirigy által termelt enzimek hiányára is. De ne fussunk egyből orvoshoz, mert a sárgarépa is elszínezheti a székletet.

4. Fekete

Elsőre ijesztő lehet, de nem mindig az. Nagyban befolyásolhatja, hogy mit eszünk, sőt vaspótló gyógyszer is okozhat elszíneződést. De érdemes odafigyelni, mert vérzésre is utalhat a belekben.

5. Piros

A piros színt általában az ételek adják, mint a cékla. Azonban ha nem fogyasztottunk ilyet, érdemes egyből orvoshoz fordulni, mivel az élénk vérszín nem éppen utal jóra. Lehet aranyérnek, akár ráknak is a jele.

Nemcsak a színre érdemes odafigyelni, de az állagra. Az is elég árulkodó lehet számunkra.

  1. Ha kis bogyó alakú a végtermék, az általában erős székrekedést jelent, vagy rostszegény étkezésre utal. Ezt megelőzhetjük, ha rostban gazdag ételeket fogyasztunk.

2. Ha kolbász alakú, nagy és csomós, az szintén székrekedésre utal. Több zöldség és gyümölcs fogyasztása javallott.

3. Ha repedezett, kolbász alakú, kúp formájú. Ez azt jelenti, hogy teljesen normális székletünk van. Egy kicsit több vizfogyasztást lehetne javasolni.

4. Puha, kolbász alakú. Mondhatni a tökéletes széklet. Az illető nagyon figyel ilyenkor a folyadék és rostbevitelre.

5. Lágy csomók pedig enyhe hasmenésre utalnak. Ilyenkor próbáljunk alacsony rosttartalmú ételeket enni, mint pl. banán.

6. Darabos,laza széklet.

Szintén enyhe hasmenés. Okozója lehet a túl sok rost is. Ilyenkor érdemes burgonyát fogyasztani és sok folyadékot a kiszáradás elkerülése végett.

7. Hasmenés.

Ez utalhat étel allergiára, bakteriális fertőzésre is. Érdemes figyelni szintén és fokozottan a folyadékbevitelre. Ha a tünetek nem múlnak, érdemes a háziorvost felkeresni.

Hirdetés