A kalcium egy nagyon fontos ásványi anyag, mely nemcsak a csontok, hanem az egész szervezet egészségéhez is hozzájárul. A testünknek azért van rá szüksége, hogy stabilizálja a vérnyomást, szabályozza a hormonháztartást, illetve megfelelően működtesse az idegsejteket. Ha nem juttatjuk hozzá a szervezetünket kellő mennyiségű kalciumhoz, akkor bizonyos betegségek vagy kellemetlen tünetek jelentkezhetnek.

Most bemutatjuk azokat a dolgokat, melyek arra figyelmeztetnek, hogy kalcium hiányod van.

Száraz bőr.

A kalciumhiány egyik jele lehet, ha a bőr túlságosan is száraz. Tudósok arra jöttek rá, hogy olyan bőrbetegségekkel kapcsolatban van a kalciumhiány, mint az ekcéma, vagy a pikkelysömör.

Fáradtság.

Az általános fizikai egészséget nagyban befolyásolja a szervezetben található kalcium mennyisége. Ha túlzott fáradtságot, letargiát, energiahiányt tapasztalsz, akkor figyelj arra, hogy több kalciumban gazdag ételt fogyassz.

Depresszió.

Kiderült, hogy a kalcium képes befolyásolni a hangulatunkat, ugyanis nyugtató, valamint pihentető hatással van a szervezetünkre. Ennek tükrében, minél kevesebb kalciumot fogyasztasz annál ingerültebb és feszültebb leszel, melynek következtében könnyebben alakul ki depresszió.

Álmatlanság.

A mély és pihentető alvásra a szervezetben található kalcium is tud hatni. Ha viszont a testünk nem rendelkezik kellő mennyiséggel, akkor nagy a valószínűsége, hogy az alvás nem lesz pihentető. Fogyasszunk több kalciumban gazdag élelmiszert.

Gyakori betegség.

A kalcium fontos szerepet játszik az egészséges immunrendszer fenntartásában, ugyanis képes felvenni harcot a vírusokkal és baktériumokkal szemben. A kevés kalcium mennyiség redukálja a szervezet védekezőképességét, így nem tud annyira védekezni a megfázás, köhögés, és egyéb betegségekkel szemben.

Elgyengült körmök

Nemcsak a csontoknak, hanem a körmöknek is szüksége van a kalciumra, ami megőrzi a sértetlenségüket. Ha kalciumhiányban szenvedsz, akkora körmeid túlságosan is törékennyé, valamint elgyengülté válnak. Mivel ezek a körmök nem elég erősek ahhoz, hogy a nagyobb ütéseknek ellenálljanak, ezért gyakran törhet le vagy szakadhat be.

Nyelési nehézség

Meglepőnek tűnhet, de a kalciumhiány nyelészavart idézhet elő. Ezt a torokban lévő izmok gyenge összehúzódásai okozzák, melyek bizonyos esetekben egy úgynevezett „gége spasmushoz” illetve szokatlan hangelváltozáshoz is vezethetnek.

Fogfájdalom.

A kalcium túlnyomó része a csontokban és a fogakban található, így, ha nincs elegendő mennyiség belőle a szervezetben, a fogak elkezdhetnek besárgulni, és kilyukadni. Ezen felül pedig nő a periodontális betegségek kialakulásának kockázata.

Izomgörcsök.

Kalciumhiány esetén a karokban és a lábakban is görcsök alakulhatnak ki, amit egy időt után izomfájdalom is követhet. Előfordul, hogy sétálás közben jön rá valakire az izomgörcs, ami nagyon kellemetlen lehet. Ennek elkerülése érdekében fogyasszunk több kalciumban gazdag ételt.

Hogyan kezeljük a kalciumhiányt:

A felnőtteknek naponta 1000 mg kalciumot kellene elfogyasztaniuk, melyek általában sötét levelű zöldségekben találhatók meg, mint például a kelkáposzta és a brokkoli.

Egyéb kalciumban gazdag ételek: lazac, szardínia, makréla, tonhal, sajt, tej, szójabab, mandula, szezámmag.

Annak érdekében, hogy a szervezeted kellő mennyiségű kalciumot tudjon felszívni, növelni kell a D-vitamin bevitelt. Utóbbi megtalálható például a tojássárgájában, osztrigában, garnélában, gombában, zabpehelyben és a narancslében is.