A mindennapi hajtás után sokan esünk abba a hibába, hogy a nap közben csak lopva bedobott falatokat megkoronázva késő este csapjunk bele egy igazi, kiadós lakomába. Mivel a legtöbben ilyenkor már fáradtak, és csakis a kanapé nyugalmára vágynak könnyen esnek abba a hibába, hogy mindent maguk elé pakolva, mérték nélkül töltsék el az utolsó étkezésüket.

Aztán beüt a ‘kajakóma’, gyötörni kezd az álmosság és már csak a pihe-puha ágyra vágyunk és egy kiadós alvásra.
Meglepődve tapasztalhatjuk azonban, hogy – bár úgy érezzük, a szervezetünk azért jelez, mert ott és akkor van szüksége az alvásra-, a legkevésbé sem jó ötlet közvetlenül étkezés után álomra hajtani a fejünket. Hogy miért?

Váratlanul tapasztaltuk, hogy a tele hassal történő lefekvés számos káros hatással bír szervezetünkre és közérzetünkre nézve!
Cikkünkben a lefekvés előtti étkezés olyan következményeit készülünk bemutatni, amelyeknek valamelyikével már biztosan te is találkoztál, de valószínűleg nem is sejtetted, miért szenvedsz tőlük!

1. Felületes alvás, forgolódás, rossz álmok

Az evést követően anyagcsere folyamataink aktivizálódnak, megindul az emésztés, ami fokozott agyi aktivitást követel meg szervezetünktől. Mivel így szervezetünk képtelen az ellazulásra, a mély alvás fázisához szükséges nyugalmi állapotot is esélytelen megteremteni, ennek köszönhetően sokkal nyugtalanabbul, forgolódva alszunk és sokakat gyötörnek rövid, de kusza álmok is.

2. Gyomorfájdalom garantálva

Az ételek emésztéséhez szükséges gyomorsavat a gyomor a nap bármelyik pillanatában képes termelni, természetesen ez alól az éjszaka sem kivétel. A nagy mennyiségű gyomorsav fekvő helyzetben sokkal könnyebben kijuthat a gyomorból és kapcsolatba kerülhet az emésztőrendszerrel, mintsem álló vagy ülő pozícióban. A gyomorsav erősségének köszönhetően annak nyelőcsőbe való jutása, vagy túlzott jelenléte a gyomorban égési sérüléseket okozhat az adott területeken.

Ha már elkövettük azt a hibát, hogy közvetlenül lefekvés előtt ettünk, célszerű a bal oldalunkon fekve nyugovóra térnünk, hiszen a gyomor elhelyezkedését figyelembe véve így vagyunk legkevésbé kitéve a gyomorsav visszaáramlásának lehetőségétől.

3. Sűrű vizelési inger

A gyakori vizelési inger legnagyobb mértékben az elfogyasztott ételek koffeinmennyiségével függ össze. A szervezetbe bevitt ételek és italok koffeintartalma ugyanis nagy befolyással van arra, hogy az mennyi vizet hajt ki belőlünk, egyszerűbben, hogy mennyit kell majd pisilni járnunk!

Tévhit, hogy koffeintartalma csak a kávénak, valamint az energiaitaloknak van…egyes teákban, gyógyszerekben is megtalálható, sőt még a kakaóporban is jelen van, így mindennemű csokoládés édesség elfogyasztása is növeli a szervezetben lévő koffein mennyiségét.

4. Beindul a hízás

Bár a szervezeted az evés megkezdése után közvetlenül beindítja az emésztési folyamatokat, amennyiben étkezés után rögtön nyugovóra térsz, a testednek nem lesz elég ideje ahhoz, hogy az étkezés során bevitt összes kalóriát elégethesse, hiszen már az alvás előkészítésén és ‘beteljesítésén’ is fáradozik mindeközben.

De akkor mégis meddig várjunk a lefekvéssel az étkezések után?

Szakemberek szinte egybehangzóan azt javasolják, hogy célszerű vacsoránkat legalább 2-3 órával a lefekvést megelőzően elfogyasztanunk, így testünknek elég ideje marad az emésztési feladatok ellátására, hogy aztán azokat ‘befejezve’ már az alváshoz szükséges folyamatokra koncentrálhasson.

Hozzáteszik még továbbá, hogy az ideális lefekvés előtti étkezésben jó, ha nincs több 200 kalóriánál, és fontos, hogy megfelelő arányban tartalmazzon fehérjét és szénhidrátot, valamint kalciumot. Igen jól hallod, szénhidrátot!

A manapság divatos szénhidrátszegény- vagy mentes étrendek ugyanis cseppet sincsenek jó hatással az alvásunkra.
A testünknek szüksége van szénhidrátokra, mégpedig azért, hogy az különböző hormonokat – név szerint triptofánt és szerotonint- legyen képes előállítani, amik nélkülözhetetlenek a pihentető, nyugodt éjszakához.

Reméljük cikkünk elnyerte a tetszésedet és ismerőseiddel is megosztod azt!